Jumaat, 12 September 2014

Siapa Kita 10 Tahun lagi ??



Siapa kita 10 tahun?


Siapa yerk kita. Pernah terfikir tak? Saban hari duk fikir siapa Eja 10 tahun lagi kalo Eja masih duduk di takok ni je. Sekarang ni, kerja dengan kerajaan. Bukan  tidak bersyukur. Tu kat luar sana, berjuta graduan tidak bekerja. Bersepah hamba allah mencari kerja. Bermacam macam cara. Bermacam gaya. Itulah cuma terfikir sampai bila Eja nak duduk..nak berdiri..nak selangkah..nak segaya..nak sedondon...semua nak la..menjadi INSAN TERPILIH jadi macam Nanny Hanum. 

Lepas balik dari TEA SESSION baru-baru ni. Duduk terfikir nape Eja tak jadi macam Nanny Hanum..Nape tak jadi Jutawan..Kenapa yerk?? 
Nanny banyak share, banyak ajar, banyak dah nasihat.. Tapi kita angguk tanda faham, yakin.. Tapi bila balik je dunia faham tadi hilang.. ehh dah pergi.. 

Bentang balik tikar sejadah. Solat dan doa balik padaNya. Ya Allah, jika kata semangat tadi hilang dari ingatanku, kau detiklah hati ini, berikan daku lakukannya seiring dengan semangat tadi. Alhamdulillah datang balik semangat... Daku lupa yang kita sentiasa ada Dia disisi. 


Kembali pada soalan diatas. Apa yang Eja lihat (suka rakam tingkah laku orang) nak berjaya banyak yang kita perlu berubah. 1) Tetapkan Matlamat - setiap orang mesti ada matlamat. Tipu la kalo kalo kata tidak ada. Cuma jelas dengan tidak je. Matlamat harus jelas. Harus nampak dah apa yang kita nak. "Kata Nanny  kalo  buat" ..Eja sentiasa pegang kata-kata tu. Mommy Eja pon selalu nasihat. Akak boleh. Boleh jadi macam dia juga. Dalam usia muda dah ada rumah dengan hasil titik pelohnya sendiri. Fuhh.. Mungkin Eja pon boleh jadi sepertinya. Insyaallah. Ada baca kalo kita nak matlamat itu sentiasa dalam dalam fikiran kita, kita wajib tulis diatas..wajib tampal ditempat kita wat kerja.. biar nampak jelas.. biar otak kita rakam tulisan tu .. seringkan pula dengan doa.. biar selari.. 

2) Specific. Nanny selalu habak.. doa biar specific.. doa speciukufic terus fokus pada apa yang kita nak. Dirrect..  dah jelas dan specific barulah bantu kita lagi hebat. Hebat apa? hebat la otak tu akan fikir jalan mana  yang kita pilih, cara apa, Bagaimana, siapa yang kita buat idola dan ia membantu kita sentiasa ke landasan yang betoi. 3) Measureble. Apa benda ni? Ialah ukuran. Apa yang nak di ukur. Ukurlah matlamat kita. Boleh ke tidak kita di bisnez ni. Ukur  dari segi tempoh untuk kita berjaya, tempoh yang berapa lama, tempoh target dari sekarang..dan juga apa nak buat bila nak naik ranking. 

 ok kita sambung....

Tiada ulasan :

Popular Posts