Khamis, 4 September 2014

CYST bersarang dalam perut...GLA pengubatnya


CYST  bersarang dalam perut!!!
 


Banyak kisah yang kita dengar tentang CYST ini. Jom kita kongsi sedikit info CYST yang boleh dijadikan pengetahuan dan pengajaran untuk kita semua terutamanya wanita. CYST mempunyai 6 jenis. 
 
 
Mengapa ia digelar CYST?

CYST atau Serous Cystadenoma of Ovary ialah sejenis pertumbuhan yang  tumbuh dalam kilang ovary. Mengapa ia digelar cyst?  Sebabnya tumbuhan ini mesti mengandungi cecair/fluids, samaada air, cecair becampur perotin, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia juga boleh tumbuhi dengan daging yang mungkin sejenis kanser, rambut , cartilage, tulang dan sebagainya. CYST boleh membesar seperti wanita hamil 9 bulan. Terkejutkan! Jom kita lihat senarai jenis CYST ini.

Jenis-jenis CYST



1. Follicular cyst  mengadungi air, bermula sebagai karung telor tetapi tidak pecah pada  waktu subur/ovulation, ia akan terus membesar dan boleh melebihi 5 cm. Biasanya akan pecah sendiri tanpa perlu bedah dan airnya diserap oleh badan. Tidak perlu dibedah.
 
 
 
 

2. Corpus luteam cyst - Bermula dari bekas kantung telor yang telah pecah/ovulation dan kehamilan telah berlaku. Peranan corpus luteum ialah untuk menguatkan kehamilan diperingkat awal sabelum uri mengambil alih peranan tersebut kemudian. Kadang2 ia membesar sehingga 8 cm. Jangan takut, kerana biasanya cyst ini akan pecah sendiri dan cecairnya diserap badan.
 
 

3. Hemorrhagic cyst - cyst yang mengandungi darah, ia bolih bermula dari follicular atau corpus luteal cyst, perdarahan berlaku kedalam cyst atau pecah dan darah melempah merata dalam perut menyebabkab kesakitan yang kuat. Perlu pembedahan cemas.


 
 
 

4. Ruptured ovarian cyst - menyebabkan kesakitan dan perlu dibedah secara cemas.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 


 
 
5. Endometriotic cyst of ovary - mengandungi darah kotor, merosak ovary, saluran fallopio dan rahim.. Perlu bedah.

 
 
6.  Dermoid cyst ovary atau terratoma mengandungi cecair berminyak dan lemak, rambut, cartilage , gigi atau tulang. Perlu dibedah






 
 
 

Simptom CYST berbeza mengikut individu. Ada juga yang tidak mempunyai symptom. Sakit di bahagian bawah perut sekitar kawasan ari-ari adalah simptom paling kerap berlaku (kawasan popular). Sakit sebegini akan terjadi beberapa hari sebelum atau selepas dating bulan. Ada juga yang terjadi pendarahan tidak terkawal, kerap membuang air besar dan kecil dan juga simptom sembelit juga akan berlaku jika CYST terlalu besar. Selain itu, terdapat juga kurang selera, berat badan turun mendadak dan sering mengalami keletihan, kelesuan dan sebagainya.

 
Siapakan yang berisiko untuk
mendapat cyst ?
 
CYST  kerap terjadi pada  wanita. Ianya mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu CYST sepanjang hayatnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak serius.
Mengikut kajian CYST ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan amat merbahaya dan boleh membawa maut.


Gejala CYST
Terdiri daripada gejala seperti
Sakit Perut
Rasa perut penuh dan tak selesa
Rasa berat pada ari-ari
 
Sukar atau kerap kencing
 
Sakit semasa hubungan seks
 
Muntah dan loya

 

 
Ovarian Cyst dan masalah
ketidak-suburan
 
Bagi kebanyakkan wanita, kehadiran CYST tidak banyak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil kerana ia selalunya kecil dan tidak akan menganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekiranya anda mengalami endometriosis atau PCOS ia mungkin berkait rapat dengan masalah ketidak-suburan anda.
 
Jom kita lihat Testimoni dan Set
Shaklee untuk mereka yang
menghadapi CYTS
 
 
 
 


 
 


Pertanyaan, Konsultasi dan Pesanan boleh hubungi saya di:
♥Normaliza Md. zain @ Eja Meliza
♥Shaklee Independent Distributor (ID No. 1117266)
♥ Pm/whatsApp: 017-6569 125 
♥ Fb : www.facebook.com/beautifulmamaja atau ejameliza@gmail.com

Anda akan diguide secara betul dari
Shaklee Independent Distributor Normaliza Md. Zain @ Eja Meliza.
Termasuklah cara makan yang betul,tips dan consultation 100%
sepanjang pengambilan vitamin Shaklee.

____________________________________________

**Semoga panduan ini dapat memberikan gambaran tentang kepentingan menjaga kesihatan dan mencegah sebelum terlambat.


P/S : tengah mencari SUPPLEMENT baik untuk badan. 
What's ur OPINION?

Tiada ulasan :

Popular Posts