Selasa, 2 September 2014

Fibroid!! Kecutkannya dengan Set Shaklee




Apa itu Fibroid?

Fibroid adalah ketumbuhan biasa (bukan kanser) di dalam uterus dan ianya dibina oleh gentian otot (myometrium). Punca berlakunya fibroid biasanya dikaitkan dengan beberapa faktor termasuk genetik, hormon, dan faktor persekitaran. Ianya merupakan tunbuhan yang sering melanda wanita. Kajian 20% wanita berusia 50 tahun ke bawah (wanita di peringkat kesuburan) dan penyebab utama wanita perlu menjalani histerektomi (prosedur untuk membuang rahim).
Mudahan kita dijauhkan dari penyakit sebegini. jom kita rungkai lagi kisah Fibroid.



Lokasi Fibroid yang popular





Pada umumnya, terdapat 3 lapisan yang dalam rahim. 

Lapisan pertama Serosa - nipis sahaja

Lapisan kedua myometrium - Boleh mengembang dan membesar ketika hamil. Semasa peringkat kelahiran, otot akan kuncup dan kembali normal seperti biasa. Ketumbuhan boleh berlaku dilapisan ini dimana terkandung tisu-tisu otot bercampur tisu berserat/penyambung.

Lapisan ketiga Endometrium - lapisan yang berubah mengikut putaran haid. Jika tidak hamil, lapisan Endometrium luruh dan dibawa keluar bersama-sama haid. Darah haid adalah kandungan campuran tisu dan sel dari lapisan tersebut. Termasuklah  lendir, kuman dan lain-lain. Pecampuran ini yang menyebabkan darah tercemar dan kita sering panggil pada istilah "darah Kotor".

Fibroid dikategorikan berdasarkan lokasinya seperti di bawah;
  1. Fibroid submukus- membesar dari bahagian bawah saluran rahim ke ruangan dalam rahim.
  2. Fibroid intramural- tumbuh di antara otot-otot rahim pada bahagian dindingnya.
  3. Fibrois subserous- tumbuh di bahagian luar dinding rahim
  4. Fibroid pedunculated- tumbuh secara berangkai dari permukaan bahagian rahim atau permukaan bahagian dalam rahim hingga dalam rahim dan boleh merebak ke serviks.


Tanda-tanda mengalami Fibroid?

  1. Haid yang banyak disebabkan luas pemukaan dalam rahim, brlakunya epertambahan saluran darah dan lemahnya sistem pembekuan darah.
  2. Mengalami Kurang selesa di bahagian pelvik adalah disebabkan tekanan terhadap uterus disebabkan oleh fibroid yang sedang membesar.
  3. Berasa senak di bahagian bawah abdomen atau kadang kala dipanggil tekanan pelvik.
  4. Sakit di bahagian bawah belakang disebabkan oleh tekanan dari belakang yang disebabkan oleh fibroid membengkak.
  5. Kerap keguguran disebabkan kesukaran embrio untuk menempel (menampal) dan pengecutan uterus.
  6. Bersalin lebih awal dari jangkaan kerana fibroid menolak kandungan ke bawah.
  7. Kerap membuang air kecil kerana fibroid menekan pundi kencing.
  8. Sakit ketika melakukan seks.


Gambar Fibroid







Hormon tidak seimbang akibat Fibroid



Kebiasaanya wanita mempunyai 2 jenis hormon iaitu Astrogen dan Progestrogen. Hormon astrogen naik dadak ketika haid. Manakala hormon progestrogen pula meningkat selepas telur keluar. Kiraannya 2 minggu selepas haid hingga haid datang semula. Oleh yang demikian, keadaan yang sering berubah hormon iaitu terlalu banyak estroged keluar dan kurang progesteron dalam bandan, boleh menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti pendarahan yang tidak tentu masa, ketumbuhan fibroid pada rahim serta keadaan ketidaksuburan atau kemandulan




Bagaimana untuk merawat Fibroid?




Tidak semua kes fibroid serius. Ianya tidaklah menimbulkan sebarang masalah jika ia tumbuh kecil sahaja. Tetapi jika fibroid besar serta menimbulkan masalah seperti gangguan haid, kekurangan darah (anemia), ketidaksuburan, menimbulkan gejala sfbroid ieperti gangguan perkencingan ataupun menyebabkan rahim turun ke bawah (prolaps) ialah dirawat secara pembedahan. Selalunya akan dipantau oleh doktor samaada makin besar atau sebaliknya. Selain itu, rawatan hormon juga boleh membantu bagi mengawal fibroid.





Pengambilan yang kosisten dengan mengamalkan vitamin semulajadi Shaklee sedikit sebanyak dapat membantu merawat fibroid. Antara vitamin itu adalah

GLA Shaklee dapat membantu masaalah hormon sekaligus dapat mengecut Fibroit. GLA mengandungi sejenis asid lemak Omega-6 yang diperlukan oleh badan untuk membentuk protaglandin - bahan berkesan untuk hormon bagi mengawal pulih hormon kembali normal. Selain itu, Vitamin E yang mengandungi minyak benih matahari juga membantu melindungi dinding arteri dan sekaligus menyokong sistem imun bagi memelihara sel.



Pertanyaan, Konsultasi dan Pesanan boleh hubungi saya di:
♥Normaliza Md. zain @ Eja Meliza
♥Shaklee Independent Distributor (ID No. 1117266)
♥ Pm/whatsApp: 017-6569 125 
♥ Fb : www.facebook.com/beautifulmamaja atau ejameliza@gmail.com

Anda akan diguide secara betul dari
Shaklee Independent Distributor Normaliza Md. Zain @ Eja Meliza.
Termasuklah cara makan yang betul,tips dan consultation 100%
sepanjang pengambilan vitamin Shaklee.

____________________________________________

**Semoga panduan ini dapat memberikan gambaran tentang kepentingan menjaga kesihatan dan mencegah sebelum terlambat.


P/S : tengah mencari SUPPLEMENT baik untuk badan. 
What's ur OPINION?



Tiada ulasan :

Popular Posts