Isnin, 1 September 2014

STRATEGIK Didik Anak Pandai MEMBACA



Setelah anak seusia 3 - 4 tahun, anak kecil mula petah bercakap. Dan yang masih tidak petah, pelat, dagap dan sebagainya. Disini ada sikit pengkongsian 7 strategi untuk didik anak -anak pandai membaca. Jom kita lihat senarainya. 



(1) Bahan Bacaan 

Untuk menarik minat anak-anak membaca, ibubapa harus kreatif merancang aktiviti yang mengundang anak minat membaca. Sebagai contohnya adakan koleksi bahan bacaan dirumah. Ibubapa disaran memilih buku mengikut peringkat sesuai dengan usianya. Pada peringkat awal, bilakan buku dua suku kata sebagai pendahuluan. Apabila telah mahir kita tingkatkan lagi dengan beralih ke buku fasa yang lebih rumit. Dengan cara ini anak-anakdan lebih mahir dan cepat menguasai bahan bacaan.


(2) Kaedah

Anda boleh menggunakan kaedah "fonetik" iaitu bunyi-bunyian
 suku ata. Anak lebih seronok dan mudah tangkap  untuk mengeja dan boleh dipraktikkan dengannya dimana-mana mengikut keselesaan anak-anak.


(3) Latih tubi setiap hari
  
Sedialan jadual harian anak anda untuk membuat latih tubi. Contoh di jadualkan 30 minit atau 1 jam setiap hari dan waktu 8 - 9 malam. Dengan kaedah ini anak lebih displin dan belajar mengikut peraturan yang ditetapkan. Mungkin pada permulaan agak sukar tetapi lama kelamaan akan jadi tabiat 
(terbiasa).



(4) Dalam kereta

Lakukan aktiviti atau permainan membaca no. plat kereta, papan tanda serta tanda-tanda jalan raya. Anak akan lebih seronok dan lebih mudah ingat.


(5) Label ! Label ! Label!

Labelkan perkataan dan objek di dalam bilik si manja supaya mereka boleh belajar untuk menamakan, mengeja dan menyebut.



(6) Lihat dan dengar


Anak-anak cepat bosan jika kita selalu mengulang cara belajar yang sama. Ambil langkah lihat dan dengar iaitu merakam buku melalui perakam atau pon bercerita. Ini boleh melatih anak mendengar baik.



(7) Bekalkan anak dengan buku

Bekalkan anak dengan buku adalah kaedah kreatif. Kemana sahaja akan ada 1 atau 2 naskah buku kegemaran anak anda. Jadikan buku dan anak teman dan sahabat baik buku. Baru boleh jadi ulat buku.......




~SELAMAT MENCUBA~




ertanyaan, Konsultasi dan Pesanan boleh hubungi saya di:
♥Normaliza Md. zain @ Eja Meliza 
♥Shaklee Independent Distributor (ID No. 1117266) 
♥ Pm/whatsApp: 017-6569 125 
♥ Fb : www.facebook.com/beautifulmamaja atau iman2izzah@gmail.com 

 sila klik LIKE pages FB/BLOG utk info terkini 

Anda akan diguide secara betul dari Shaklee Independent Distributor Normaliza Md. Zain @ Eja Meliza. Termasuklah cara makan yang betul,tips dan consultation 100% sepanjang pengambilan vitamin Shaklee.



 ____________________________________________



 **Semoga panduan ini dapat memberikan gambaran tentang kepentingan menjaga kesihatan dan mencegah sebelum terlambat. 

 P/S : tengah mencari SUPPLEMENT baik untuk badan. What's ur OPINION?

1 ulasan :

Unknown berkata...

jom tanamkan minat membaca anak-anak

www.annur-shoppe.blogspot.com

Popular Posts