Rabu, 21 Mei 2014

Bila masanya kesuburan WANITA??



 


 
 
Bilakah Waktunya Tahap Terbaik Kesuburan Wanita Dan Bagaimanakah Caranya Untuk Mengenal Pasti Masalah Kesuburan Di Kalangan Wanita?
Secara umumnya wanita subur sebaik sahaja dia mencapai akil baligh iaitu apabila haid pertamanya keluar. Biasanya kanak-kanak perempuan mencapai akil baligh dalam lingkungan umur 12 tahun.

Lumrahnya, bagi seorang wanita, tempoh kesuburan berlangsung sehingga seseorang wanita mencecah umur 48 tahun iaitu sehingga berlaku putus haid (monopaus). Oleh itu dalam jangkamasa 36 tahun waktu subur tersebut, bagi wanita yang berumahtangga akan mengalami beberapa kali kehamilan dan kelahiran.

Kesuburan seseorang wanita berkait dengan keupayaan mengeluarkan telur atau benihnya. Benih perempuan akan keluar sekali dalam satu pusingan haid dan pada waktu tertentu sahaja.

Terdapat beberapa cara atau kaedah bagi menentukan seseorang wanita itu mengeluarkan benih atau tidak dan bilakah masanya benih tersebut keluar. Waktu mengeluarkan benih inilah waktu subur atau pun disebut sebagai fertile period.

Oleh itu bagi pasangan yang inginkan cahaya mata, inilah masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seksual atau persetubuhan atau sebaliknya elakkan hubungan bagi yang merancang untuk tidak ingin hamil.

Pusingan Haid (menstruasi):

 Bagi seseorang wanita yang mempunyai pusingan haid yang teratur setiap bulan biasanya subur. Pegeluaran benih akan berlaku pada hari ke-13 atau 14 (dikira dari hari pertama darah haid keluar).
Satu pusingan haid - ianya dikira dari hari pertama keluar haid hinggalah sehari sebelum haid datang semula. Ianya meliputi jangka masa 28 ke 30 hari.
Oleh yang demikian adalah penting bagi setiap wanita yang inginkan cahaya mata senantiasa merekod tarikh bagi keluaran haid dalam buku catatan khas - yang mengandungi carta suhu badan.




Selain itu ada beberapa tanda yang biasanya berlaku pada masa keluaran benih seperti ada rasa sakit atau senak dibahagian bawah perut dan pengeluaran lendir yang berlebihan dari kemaluan. Kadangkala lendir ini berwarna coklat, jernih dan mudah dijalurkan atau stretchable dan rupanya seperti putih telur mentah. Sebaik sahaja lendir keluar, lendir bertukar bentuk menjadi lebih kesat dan pekat.

Catatan Suhu Badan :

Catatan suhu perlu dilakukan dengan menggunakan jangka suhu atau thermometer khas yang digelar "ovulation thermometer". Catatan suhu badan ini perlu dilakukan sebaik sahaja bangun dari tidur (sebelum mandi). Persediaan awal perlu dilakukan pada malam sebelumnya iaitu dengan menggoncangkan thermometer supaya tanda raksa akan turun ke paras yang paling rendah. Apabila hendak mengambil suhu badan, thermometer tersebut perlu dimasukkan ke dalam mulut selama dua atau tiga minit. Catatan suhu badan ini sepatutnya dilakukan setiap hari kecuali pada masa datang haid.

Biasanya suhu badan akan turun sedikit pada hari pengeluaran benih dan sejurus kemudian ianya akan meningkat naik sebanyak 0.2 darjah celcius dan kenaikan suhu badan ini akan berlarutan sekurang-kurangnya 10 hari atau lebih. Sekiranya bentuk carta sedemikian tidak diperolehi maka seseorang wanita itu mungkin alami masalah tidak mengeluarkan benih dan seterusnya tidak boleh hamil.

Bagaimana SET KESUBURAN SHAKLEE Membantu Anda???

 
 
Set kesuburan shaklee untuk wanita mengandungi :
~Vita Lea
~B Complex
~Vita-C
~GLA Complex
 
manakala
 
Set kesuburan Shaklee  untuk lelaki mengandungi :
~Vita Lea
~ B complex
~Vita C
~Zinc Complex

Selalu mendapat pertanyaan minta terangkan secara terperinci bagaimana setiap vitamin dan supplement dalam Set Kesuburan Shaklee ini membantu dalam kesuburan 

1. Vita Lea ( Multivitamin)
     Multivitamin dan Multimineral (Vita Lea) membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh.  

     Pendekata ia memenuhi ruang2 kosong dalam tubuh kita di mana mungkin kita tak cukup
     vitamin/mineral dari diet kita. Jadi bila badan dah cukup nutrien, pasti ia dapat berfungsi dengan lebih
    cekap.

2.  Vitamin B Complex 
  
     Vitamin B Complex penting terutama untuk mereka yang merancang untuk hamil kerana ia

     mengandungi asid folik yang diperlukan di awal kehamilan bagi mengelakkan bayi mengalami spina
     bifida.

3. Vitamin C


     Vitamin C pula memainkan peranan dalam proses untuk pembinaan dan pemulihan sel.


    Vitamin yang tesenarai di atas adalah asas untuk menyediakan tubuh untuk proses kehamilan dengan
    memastikan badan kita sihat dan sesuai untuk proses persenyawaan.

    Vitamin/produk yang memainkan peranan dalam kesuburan ini adalah GLA Complex untuk wanita

     dan Zinc Complex untuk suami. Bagaimana kedua2 ini berfungsi?

    GLA Complex membantu tubuh menghasilkan ‘cecair kesuburan’ yang antara kebaikannya ialah

    memberi ‘ruang’ untuk sperma terus hidup dalam tiub falipio sehingga 5 hari.

    Zinc pula membantu menguatkan sperma.Gabungan nutrien di atas memberikan ada harapan untuk

    menimang cahaya mata..


Pertanyaan, Konsultasi dan Pesanan boleh hubungi saya di:
 Normaliza Md. zain @ Eja Meliza Shaklee Independent Distributor (ID No. 1117266)
♥ Pm/whatsApp: 017-6569 125 @ 013-2818
 ♥ Fb : www.facebook.com/ejaespeshop atau ejameliza@gmail.com

sila klik LIKE pages FB/BLOG

 utk info terkini  Anda akan diguide secara betul dari

Shaklee Independent Distributor Normaliza Md. Zain @ Eja Meliza.
Termasuklah cara makan yang betul,tips dan consultation 100% sepanjang pengambilan vitamin Shaklee.http://beautifulmamaja.blogspot.com/2014/05/bila-masanya-kesuburan-wanita.html

Tiada ulasan :

Popular Posts