Selasa, 28 Oktober 2014

TONSIL Part 2 - Nutriferon Shaklee

 
Entry yang lalu Eja ceritakan tentang berlakunya tonsil. Pada kali ini bagaimana nak atasi jika ianya berapa diperingkat bahaya. Jom kita baca. Mulanya Pembesaran tonsil/amandel menjadi sangat besar sehingga tonsil kiri dan kanan saling bertemu dan dapat mengganggu jalan pernafaasan. Penyebab penyakit Tonsilitis kronis ini adalah kuman golongan Streptococcus beta hemolyticus, Streptococcus viridans, dan Streptococcus pyogenes. Akibat berlakunya tonsil berulang kali ini mengakibatkan tonsil menjadi membesar dan mengalami bengkak, bahkan sampai sukar untuk kita bernafas. 

Simptom-simptom penyakit :
Demam 

  • Susah untuk menelan kerana sakit tekak
  • Bunyi suara yang ganjil
  • Kebengkakan pada kelenjar tekak Kelenjar tekak akan kelihatan Besar, merah dan kebiasaan terdapat tompok - tompok putih di atasnya.

Bila kelenjar tonsil patut dibuang ?

Pembuangan kelanjar tonsil (tonsillectomy): 
Apabila jangkitan berulang - ulang. Kelanjar tonsil yang besar menggangu pernafasan dan gaya tidur yang biasa untuk anak anda. Doktor akan membuat penilaian secara individu bagi menentukan tindakan yang di ambil.
 

Bolehkah jangkitan pada kelenjar tonsil dielakkan? 

Radang tonsil yang disebabkan sakit kerongkong (diphtheria) boleh dielakkan dengan pengambilan immunisasi. Kalau tidak dibuang pencegahan tidak dapat dilakukan.
Pemberian immunisasi dapat mencegah radang tonsil yang disebabkan diphtheria, namun begitu ianya sukar dicegah. Elakkan daripada bergaul dengan kanak kanak yang ada selsema dan batuk. 
Bolehkah radang tonsil mengakibatkan gejala yang teruk selain dari sakit tekak ?

Komplikasi yang teruk telah di kenal pasti. Ini termasuk:
  • Deman rheumatik (jangkitan diselaput jantung) disebabkan bakteria sreptokokus dan tidak mengambil antibiotik dengan secukupnya.
  • Radang buah pinggang (acute glomerulonephritis) juga kerana jangkitan streptococcus.
  • Pangkal kelenjar tonsil yang bernanah perlu rawatan kecemasan.
  • Radang tonsil yang berulang boleh menjelaskan kesihatan kanak-kanak dan kualiti hidupnya.
 
Tonsilitis adalah disebabkan jangkitan kuman. Jika kita ke klinik kerana demam atau sakit tekak, doktor akan melihat ke dalam mulut untuk melihat samada tonsil membengkak. Doktor akan memberikan antibiotik kepada kita untuk masalah ini.

Ya, antibiotik adalah sesuatu yang akan diberikan doktor. Ia bertindak memusnahkan kesemua virus di dalam tubuh termasuk juga kuman yang baik. Jika diamalkan, lama kelamaan kuman jahat di dalam tubuh akan menjadi imun dengan antibiotik biasa maka anda memerlukan antibiotik yang lebih kuat apabila dijangkiti lagi kelak. 

Biasa dengan kan? Mencegah, lebih baik dari mengubati. Jika kita inginkan sesuatu yang bersifat semulajadi, selamat dan tiada kesan sampingan, Nutriferon adalah jawapannya. Nutriferon merupakan hasil kajian immunilogist jepun, Dr. Yasuhiko Kojima. selama 40 tahun penyelidikan ke atas lebih 200 herba yang membantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh. Ianya menggunakan herba semulajadi maka selamat dan tidak mengundang bahaya atau risiko. 

Memandangkan tonsilitis disebabkan jangkitan kuman, maka nutriferon adalah pilihan terbaik untuk sistem pertahanan badan / imunisasi. 
 
So, Nutriferon adalah pencegahan terbaik, berkesan dan merawatnya hingga keperingkat akar umbi.
 


Pengedar SHAKLEE COD : 
 
Pertanyaan, Konsultasi dan Pesanan boleh hubungi saya di:

Normaliza Md. zain @ Eja Meliza

♥Shaklee Independent Distributor (ID No. 1117266)

♥ Pm/whatsApp: 017-6569 125 

♥ Fb : www.facebook.com/beautifulmamaja atau ejameliza@gmail.com
Anda akan diguide secara betul dariShaklee Independent Distributor Normaliza Md. Zain @ Eja Meliza.Termasuklah cara makan yang betul,tips dan consultation 100%sepanjang pengambilan vitamin Shaklee
____________________________________________
**Semoga panduan ini dapat memberikan gambaran tentang kepentingan menjaga kesihatan dan mencegah sebelum terlambat.
 
P/S : tengah mencari SUPPLEMENT baik untuk badan. 
 
What's ur OPINION? 
 
 
 

Tiada ulasan :

Popular Posts